Administrarea unei afaceri de e-commerce devine din ce in ce mai mult o problema de comunicare. Asigurarea unor stocuri, dupa studii elaborate privind cererea de pe piata si, cel mai important lucru, estimarea exacta a vanzarilor ce vor fi finalizate par imposibil de realizat pentru un magazin pe internet.
Astfel, majoritatea magazinelor online se bazeaza pe depozitele furnizorilor si pe serviciile companiilor de curierat. Sunt trei modele de business diferite, a caror comunicare determina profitabilitatea e-businessului si realizarea vanzarilor in timp real. Problema clientilor internetului este aceeasi: “Ne pare rau, nu mai avem produsul pe stoc”. Astfel, ei vor renunta la mouse si tastatura si se vor deplasa la un magazin offline, unde pot proba efectiv existenta produsului, asigurandu-si livrarea in timp util.
Cum sa vinzi in timp real ceva detinut de un furnizor, afland rapid despre situatia stocurilor sale si, in acelasi timp, bazandu-te pe rapiditatea firmei de curierat? In momentul comenzii, furnizorii trebuie sa ofere magazinului online informatii privind stocurile disponibile, printr-o aplicatie care sa ofere clientului situatia in timp real. Dragos Manac, lead operations al System&Network Solutions (SNS), care se ocupa cu dezvoltarea de software si administrarea retelelor unor mari companii din Romania, considera ca, pana cand nu vor exista sisteme de gestiune interoperabile care sa controleze stocurile in timp real si la care orice mic vanzator sa se poata conecta, vom ramane “undeva in Evul Mediu al comertului”. Astfel, desi inovatia de a vinde un singur produs pe zi sub pretul pietei, in cadrul proiectului ghelir.ro, i-a asigurat succesul in e-commerce, Manac recunoaste problema comunicarii cu furnizorii, intrucat stocurile acestora sunt adesea epuizate, iar ei nu reusesc sa transmita in timp util disponibilitatea produselor. “Mai toata lumea expune si vinde marfa care nu exista. Cand clientul cumpara, apar dificultatile: nu exista pe stoc, termeni de livrare mari, deprecierea rapida a produselor IT, variatii ale cursului valutar care schimba total calculele de eficientizare a costurilor facute de cumparatori”, spune Manac.
Un alt element care poate intarzia livrarea produsului comandat online catre cumparator este cel al serviciilor firmelor de curierat, pe care se bazeaza majoritatea magazinelor de pe internet. Astfel, multe comenzi online ajung cu intarzieri mari sau nu ajung niciodata.
“Ghelir a inceput cu stangul, din acest punct de vedere. Imediat dupa lansare, compania de curierat cu care lucram a avut grave probleme interne, o multime de comenzi neajungand vreodata la destinatari. Abia acum, dupa un an, incercam sa ne recuperam pierderile materiale provocate de curier”, spune Manac, estimand ca, in urmatorii cinci ani, nu se asteapta la imbunatatiri dramatice ale infrastructurii generale de transport sau ale serviciilor de curierat.
Magazinul dm.ro (Digital Mall) sustine, pe de alta parte, ca nu se confrunta cu probleme din partea furnizorilor si nici din cea a firmelor de curierat. Potrivit directorului general Andrei Ianusco, doar 10% dintre comenzile inregistrate nu pot fi onorate, livrarea acestora inregistrand intarzieri de 2-14 zile. Dupa cum spune Ianusco, dm.ro isi asigura livrarea produselor in aceeasi zi, in cazul vanzarilor din Bucuresti, prin intermediul unei mini-divizii proprii de curierat. El se declara multumit de serviciile firmei de curierat care-i asigura livrarea produselor in tara, a doua zi de la inregistrarea comenzii. Si magazinul eMAG a realizat utilitatea livrarii produselor la timp, deschizandu-si astfel propria divizie de transport de produse. “Avem la dispozitie flota auto proprie, insa nu mizam cel mai mult pe aceasta, ci speram ca serviciile de curierat de pe piata romaneasca sa devina din ce in ce mai bune calitativ. Curieratul este un serviciu care este cel mai bine asigurat de companii specializate. Noi ne focusam cel mai mult pe dezvoltarea centrelor logistice eMAG, dotate cu toate facilitatile lor de coletare si de expeditie”, a spus pentru Antreprenor Ioana Prandurel, PR manager la eMAG. In privinta stocurilor, eMAG si-a asigurat un spatiu larg de depozitare, de 3.000 mp, organizat ca depozit si centru de expeditii, cu rampe TIR si dotari si, potrivit reprezentantului companiei, “a fost conceput sa asigure necesarul operatiunilor pentru urmatorii trei ani”.
Tips&tricks
- Definiti-va foarte bine relatia cu furnizorii si intelegeti “viteza de vanzare” a produselor, pentru a putea crea stocuri-tampon, adaptate realitatii si care sa nu impovareze financiar compania in mod inutil.
- Un magazin virtual creat cu inteligenta si cu atentie are stocuri zero.
- Poate singura solutie pentru a avea tot timpul produsele comandate de cumparatori pe stoc ar fi “pacalirea” unui importator/distribuitor sa constituie un stoc imens in depozitul magazinului virtual. Lucru care e greu de facut. Nici Amazon nu are toate produsele pe stoc, dar 90% dintre magazinele virtuale din Romania mint in acest sens, generand frustrari.
- Trebuie sa aveti o relatie bine definita cu cel putin un curier (recomand un alt curier de back-up) si sa implementati un sistem (oricat de rudimentar) de urmarire a comenzilor.
- Lipsa de cultura manageriala si/sau de marketing poate fi compensata, totusi, instinctual de catre un antreprenor de succes.
- Pentru a va imbunatati relatia cu curierii, primul pas ar fi sa le comunicati clar acestora dorintele, asteptarile si nemultumirile existente, in cadrul contractului.
- Mult prea des, managerii comunica la o cafea/bere altor manageri aceste probleme, nerealizand faptul ca o problema necomunicata intr-un cadru formal nu va fi rezolvata. Acest prim pas poate rezolva circa 80% dintre probleme.
- Fara a avea acces automatizat, online, instant la stocurile furnizorilor, sunteti nevoiti sa faceti stocuri. Aici intra in joc abilitatea voastra de a estima corect cererile si de a dimensiona stocul.
- Daca va confruntati cu problema stocurilor, trebuie sa va creati un sistem de interactiune cu furnizorii, care sa va permita aflarea rapida a stocurilor si comanda imediata.
- Ati putea sa evitati intarzierea produselor la cumparator prin comunicare cu furnizorii, iar comunicarea perfecta o reprezinta sistemele automatizate, interactive, de gestiune a stocurilor.
- Lucrul in sistem drop shipping (metoda de intermediere in vanzarea oricarui produs pus la dispozitia ta de un alt magazin) cu distribuitorii ar rezolva in mare parte relatia cu curierii, insa nimeni nu ofera acest tip de serviciu in Romania.
- Ca sa puteti avea tot timpul produsele comandate de cumparatori, nu ar trebui sa le aveti in stoc. E necesar un sistem a la Toyota, “just in time”. Adica sa aveti produsele livrate rapid de catre distribuitori.
0 comentarii
Trimiteți un comentariu