Sezonul de fuziuni si achizitii in e-commerce s-a incheiat

Posted by Publicat de championsurl On 02:02

Sezonul de fuziuni si achizitii in e-commerce s-a incheiat

Daca in 2009 s-au facut pe piata locala de comert electronic mai multe achizitii, din care patru majore, pentru anul acesta managerii din industrie nu mai asteapta la fel de multa efervescenta. Acestia sunt de parere ca desi vor continua sa creasca piata si numarul magazinelor online, este putin probabil sa vina un investitor mare din regiune, asa cum s-a intamplat in cazul autovit.ro.

Astfel, desi este posibil sa mai vedem miscari de consolidare in e-commerce-ul romanesc, avand in vedere ca piata este inca imatura si fragmentata, acestea nu vor avea aceeasi amploare ca anul trecut.

„Oportunitati vor fi intotdeauna, fructificarea lor depinde de modul in care isi evalueaza antreprenorii proiectele si, cel mai important, daca se ajunge la o viziune comuna antreprenor - investitor. Aceasta pentru ca motivul cel mai important de a vinde la momentul actual pe piata online din Romania este dezvoltarea proiectului“, considera Radu Apostolescu, director de marketing al celui mai mare magazin online din Romania, eMAG. Mihai Patrascu, director general al evoMAG, spune ca cele mai importante tranzactii s-au facut anul trecut.

„Consider ca achizitiile cele mai importante s-au facut. Mai sunt magazine online de vanzare, dar nu prezinta acelasi interes precum cele achizitionate in trecut. Ceea ce prezinta interes de crestere si dezvoltare dupa terminarea crizei a fost cumparat sau au existat fuziuni“. O parere similara are si Tiberiu Pop, directorul executiv al Corsar Grup, compania care detine cel.ro. „Nu (ma astept sa vad alte tranzactii in e-commerce-ul local anul acesta - n.r.), pentru ca piata este in crestere si nici nu mai exista firme cu potential de vanzare“, argumenteaza Tiberiu Pop.
Magazinele cumparate in 2009 ar putea schimba iar proprietarii

Antreprenorul Marius Ghenea, cel mai activ investitor din e-commerce in 2009, care a facut o serie de achizitii si lansari pe nise mai putin exploatate, spune ca tranzactiile de anul trecut ar putea deveni la randul lor tintele unor preluari anul acesta. „Da, sigur ca mai sunt (tranzactii posibile - n.r.), mai ales ca in 2010, inclusiv miscarile de tip achizitii si fuziuni din 2009 devin acum noi oportunitati, intr-un fel sau altul. Fara sa pot vorbi despre o relevanta statistica, eu, personal, am primit mai multe propuneri de a prelua magazine on-line in aceste prime luni din 2010, fata de aceeasi perioada din 2009, ceea ce inseamna ca anul acesta pare chiar mai efervescent decat 2009“, considera Ghenea.

Acesta spune ca principalul argument pentru care inca mai asteapta miscari pe segmentul comertului electronic il reprezinta fragmentarea si imaturitatea pietei. „Cred ca este normal sa vedem aceasta dinamica, in primul rand pentru ca piata online este inca o piata emergenta in Romania, relativ fragmentata si cu bariere de intrare mici, dar in cre- stere, iar aceste atribute influenteaza si niste miscari de intrare si iesire din piata mai numeroase, fie prin fuziuni sau achizitii, fie prin incetarea activitatii.

Rezultatul ar trebui sa fie o piata mai matura si mai compacta, care sa ofere consumatorilor servicii de calitate la preturi competitive“, explica Marius Ghenea, proprietarul magazinelor online PCFun.ro, PCGarage.ro, Fashionup.ro etc. Acesta mai spune ca e posibil ca anul trecut sa se mai fi ivit oportunitati care insa pot fi concretizate anul acesta. „Cu siguranta, tranzactiile importante despre care s-a vorbit si in presa (cum a fost cea de la eMAG sau preluarea PC Garage de catre FIT) au fost tranzactii corecte, la momentul potrivit, dar ar fi putut aparea si alte tranzactii care nu s-au mai finalizat in 2009 si pentru care 2010 ar putea fi momentul potrivit“, spune Ghenea.
Cota de piata ramane importanta

Chiar daca o preluare poate parea mai degraba costisitoare decat profitabila, jucatorii din e-commerce inca se lupta pentru cota de piata, pe o piata pe care eMAG este majoritar. „Pe oricine intereseaza mai intai castigarea unei cote de piata si apoi a unui profit dintr-un business preluat. In domeniul IT&C cota de piata are o valoare foarte mare impartita intre foarte putine magazine online, iar cele care sunt „de vanzare“ au o cota foarte mica. Costurile de preluare sunt mai mari decat castigul adus prin acesta cota de piata „castigata“, afirma Mihai Patrascu, directorul evoMAG. Marius Ghenea spune insa ca analizeaza in continuare oportunitati de consolidare pe piata de e-commerce.

De cealalta parte, cel mai mare magazin online eMAG, despre care fondatorii au spus ca va fi lansat in competitie pentru suprematia pe toata piata de retail IT, urmareste cresterea cotei de piata in mediul offline. „Suntem interesati mai mult de achizitia de cota de piata din retailul traditional, nu de la alte magazine online. Nu avem o problema de vizibilitate si recunoastere in online, lucram la combaterea prejudecatilor despre online si la cresterea increderii potentialilor clienti“, conchide Radu Apostolescu.
Tranzactiile din 2009 in retailul electronic
Cea mai de amploare tranzactie din comertul online a fost anul trecut achizitia a 51% din eMAG de catre distribuitorul IT Asesoft Distribution, estimata la aproximativ 10 milioane de euro, care sustine pozitia dominanta a retailerului online si permite actionarilor sa planuiasca atingerea unui loc fruntas pe intreaga piata de electroIT. Cea mai importanta consolidare pare a fi preluarea integrala a numarului 3 pe piata de e-commerce, PCgarage, de investitorul Marius Ghenea.

Acesta a preluat anul trecut magazine online mai mici, care nu sunt prezente in Top 5 retaileri online, dar a si deschis proiecte de vanzare online pentru jucarii si haine. Ghenea a preluat total sau partial magazinele 24PC, ShopIT si a investit in mai multe proiecte online in acest an. O alta miscare importanta a fost preluarea site-ului autovit.ro de compania Naspers.

0 comentarii

Trimiteți un comentariu