Comertul electronic din Romania nu va atinge miliardul de euro mai devreme de 2014

Valoarea era estimata initial pentru acest an, insa criza a taiat din elanul industriei, amanand astfel termenul

Jucatorii din e-commerce estimeaza ca valoarea acestei pietei va ajunge la un miliard de euro cel mai devreme in 2014, cu patru ani mai tarziu decat aratau studiile dinaintea crizei economice. Astfel, problemele economiei nationale au atras dupa sine o incetinire a ratei de crestere a e-commerce-ului si tot de acest indicator va depinde momentul la care piata locala de e-commerce va atinge miliardul.

Un studiu prezentat in 2008 de arbitrul telecom releva ca valoarea pietei de e-commerce urma sa ajunga anul acesta la aproximativ un miliard de euro fara a lua in calcul si serviciile, adica turismul sau plata facturilor, in timp ce omul de afaceri Marius Ghenea previziona ca aceasta valoare va fi atinsa in 2011. „Estimam ca in cinci-sapte ani (piata de comert electronic va atinge un miliard de euro - n.r.), insa, avand in vedere ca nu exista o masuratoare clara, e greu de spus exact“, a declarat Radu Apostolescu, director de marketing in cadrul celui mai mare retail on-line, eMAG.

Antreprenorul Marius Ghenea spune ca aceasta valoare va fi atinsa in 2013-2014. „Este greu de estimat in acest moment (cand atinge piata de e-commerce miliardul - n.r.), deoarece cresterile din comertul on-line nu mai sunt cele din anii 2006-2007, cand piata chiar se dubla de la un an la altul, astfel incat miliardul parea atunci posibil de atins in jurul anului 2011. Acum cred ca aceasta stacheta nu mai poate fi atinsa inainte de 2013-2014, insa exista inca multe incertitudini, nu atat cu privire la valoarea adusa consumatorilor de comert on-line, ci cu privire la evolutia economiei romanesti in ansamblu in urmatorul interval de timp“, a explicat Marius Ghenea.

IT-ul, peste 40% din vanzari

Ghenea afirma ca ponderea segmentului IT&C in piata totala de comert electronic este in scadere, dupa ce jucatorii au inceput sa investeasca si in alte nise. Astfel, pe o piata estimata la aproximativ 350 de milioane de euro anul acesta, IT&C-ul are, potrivit investitorului Marius Ghenea, o pondere de 60%, in scadere de la 70%. De aceeasi parere este si Mihai Patrascu, directorul general al magazinului on-line evoMAG. Acesta spune ca ponderea IT&C-ului s-a redus la 60% ca urmare a trecerii in mediul on-line a mai multor businessuri. Tiberiu Pop, directorul executiv al Corsar Grup, compania care administreaza cel.ro, estimeaza ponderea IT&C-ului la 40%. „Ca numar de tranzactii, cred ca IT&C-ul are undeva la 40%-50%, dar ca valoare cred ca reprezinta aproximativ 80%“, a precizat Tiberiu Pop. Potrivit reprezentantilor eMAG, in 2009, vanzarile de produse IT&C si electro pe internet s-au ridicat la 100 de milioane de euro si vor inregistra anul acesta un avans de 40%, in timp ce retailul clasic va creste pe acelasi segment doar cu 10%. „Problemele modelului clasic de retail potenteaza in fata clientilor forta pe care o are un magazin on-line de mari dimensiuni si cu un sistem informatic bine pus la punct“, explica Radu Apostolescu, director de marketing la eMAG. „Pe de o parte, e clar ca o vulnerabilitate a retailului in general poate genera anumite indoieli si cu privire la subcategorii ale acestui retail (comertul on-line fiind, pana la urma, doar un alt fel de retail), iar aceasta situatie afecteaza negativ comertul on-line. Pe de alta parte, tocmai pentru ca exista aceste dureri in comertul traditional consumatorii vad tot mai mult o alternativa reala si atractiva in comertul on-line“, considera si Marius Ghenea. Tiberiu Pop, seful cel.ro, crede ca, desi unele magazine din off-line s-au inchis, nu inseamna ca cererea a disparut odata cu ele, iar clientii au migrat catre on-line.

Crestere naturala

Mihai Patrascu, director general la evoMAG, spune ca se asteapta ca mediul on-line sa creasca in continuare in perioada urmatoare, insa precizeaza ca o estimare cu privire la valoarea de un miliard a pietei e greu de facut in contextul actual. Piata de comert electronic este asteptata sa creasca anul acesta cu aproximativ 30%, la 350 de milioane de euro. „Cresterea pietei in 2010 va fi sustinuta de penetrarea internetului in si mai multe localitati si prin cresterea increderii clientului in mediul on-line prin calitatea serviciilor din ce in ce mai bune si modalitati de plata mai rapide“, crede directorul evoMAG. Si seful cel.ro considera ca o sporire a increderii consumatorului in acest mod de achizitii va duce la cresterea pietei. „Cu toate ca toti jucatorii din piata investesc activ in marketing, cel mai eficient mod de crestere este tot pe baza recomandarilor facute de prieteni si cunostinte care au cumparat deja ceva din on-line si au fost multumiti. De aici si viteza destul de mica cu care creste piata, dar si siguranta ca aceasta va creste in continuare“, explica Tiberiu Pop.

sursa: financiarul

0 comentarii

Trimiteți un comentariu